piątek, 15 lipca 2016

Zanieczyszczenie nieba światłem - sprawa mało znana a poważna

Odwiedziliśmy Centrum Edukacji Ekologicznej NATURA 2000 Izerska Łąka gdzie dowiedzieliśmy się o  .... zanieczyszczeniu nieba światłem. Hmmm brzmi to ciekawie ale sprawa jest na prawdę poważna gdyż oświetlenie miast wpływa na rośliny (np. zaburza naturalny fotoperiodyzm), zwierzęta (np. zakłóca orientacje przestrzenną zwierząt) ale i na samego człowieka (większe ryzyko niektórych chorób onkologicznych).

Co to jest zanieczyszczenie nieba światłem ?

Zanieczyszczenie nieba światłem to używane przez człowieka w nocy sztuczne światło, które nie służy nikomu, nie jest potrzebne lub stanowi utrudnienie, a nawet zagrożenie.

Skutki zanieczyszczenia światłem wpływają na:
  • zdrowie - nadmiar sztucznego światła może prowadzić do wielu chorób i dolegliwości
  • bezpieczeństwo źle zaprojektowane oświetlenie uliczne może prowadzić do wypadków
  • astronomię - utrudnia obserwowanie nieba ciemnego
  • środowisko - zaburza naturalne cykle dnia i nocy
  • ekonomię - wiąże się z marnowaniem wyprodukowanej energii elektrycznej
Jak walczyć z tym zanieczyszczeniem ?
Przede wszystkim mądrze wykorzystywać sztuczne światło oraz chronić te obszary na Ziemi, które nie są lub są mało zanieczyszczone światłem.

W Izerach utworzono Park Ciemnego Nieba , który ma za zadanie przekazywać wiedzę o zanieczyszczeniu nieba światłem oraz możliwość podglądania nieba znacznie ciemniejszego niż to jakie widzimy w mieście.
Stojąc np. na Smreku czy Orlu możemy zobaczyć aż 2000 gwiazd i Drogę Mleczną.


Więcej informacji tutaj 
a my polecamy odwiedzenie Centrum Edukacji Ekologicznej Natura  2000 Izerska Łąka.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz