środa, 5 października 2016

Królowa nauk - Matematyka według Montessori i w zabawie

Czy matematyka jest trudna ?
Czy matematyka jest nudna ?
Dlaczego tak wielu uczniów ma z nią problemy ?


Pomóż mi policzyć to samemu Gabrieli Badury-Strzelczyk to pozycja jak uczyć matematyki w ujęciu Marii Montessori od lat trzech do klasy trzeciej.
Według koncepcji Montessori dziecko uczy się przez wszystkie zmysły, a materiał dydaktyczny powinien być tak skonstruowany aby u dziecka zrodziła się motywacja do podjęcia wysiłku. Każde dziecko ma również własny rytm rozwoju i potrzebuje wolności w uczeniu się.
W książce pokazane są pomoce dydaktyczne, które pomagają dziecku zrozumieć pojęcia matematyczne, uczą go samodzielnego dochodzenia do wyniku, myślenia logicznego i liczenia bez pomocy kalkulatora.
My na pewno wypróbujemy niektóre z nich bo bardzo nam się podobają. Część można kupić ale myślę, że kierując się rozwojem własnego dziecka i opierając na koncepcji Montessori śmiało można wykonać w domu. Jakże prosto pokazane jest liczenie w słupkach, a tabliczka do nauki tabliczki mnożenia jest nieoceniona.


Książka adresowana jest do rodziców i nauczycieli dzieci w wieku 3-10 lat.


Druga książka Urodzony matematyk Katarzyny Mitros to zabawy rozwijające zdolności umysłowe naszych dzieci nawet tych najmłodszych. Proste zadania poparte komentarzem dla rodzica. Dziecko uczy się przez działanie.

Przykład: zabawa Akrobaci - Mama i chłopiec na zmianę toczą kostkę po trawie. Liczą ile kroków trzeba zrobić by dojść do kostki.

Ściągawka dla Rodziców  - słabo rozwinięta wyobraźnia przestrzenna jest powodem wielu błędów na lekcjach geometrii
- patrząc na toczącą się kostkę obserwator dostrzega ruch boków, krawędzi i wierzchołków
- ....

Znaczenie zabawy - rozwija wyobraźnię przestrzenną
- kształci umiejętność obracania brył w wyobraźni
- ukazuje sześcian statycznie oraz w ruchu
- ....
- rozwija intuicję geometryczną


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz