czwartek, 15 grudnia 2016

Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka z ZA

W ośrodku rehabilitacyjnym dwóch chłopców, prawie ten sam wiek, to samo imię.
Jeden, ciut starszy, zaledwie kilka miesięcy z rozszczepem kręgosłupa, chodzi o kulach, choć w szkole ma też wózek. 
Drugi na pozór zdrowy, chodzi sam, biega i w zasadzie na pierwszy rzut oka nie widać tej jego niepełnosprawności.

Ci dwaj chłopcy siedzą przy stole. Ten pierwszy rozgarnięty i mądry rozmawia ze wszystkimi wkoło, orientuje się w świecie, jest ciekawy wszystkiego, gdy siedzi nie widać jego niepełnosprawności.
Ten drugi ma problem z nawiązaniem relacji, boi się osób nieznajomych lub traktuje je na równi, rozmawia z nimi na Ty. Gdy słyszy obcy dźwięk zatyka uszy lub ucieka. Nie chce ćwiczyć w grupie, grupa go męczy, przeszkadza mu, wielokrotnie z niej ucieka, nie wchodzi w nią, nie nawiązuje kontaktu z kolegami rówieśnikami. Ma Zespół Aspergera.

Szkoła. Ten pierwszy nie ma z nią problemów. Odnajduje się również na zajęciach dodatkowych.
Drugi na większości zajęć też się odnajduje co niewątpliwie jest zasługą jego Pani wychowawczyni. Jednak olbrzymi problem sprawia mu podporządkowanie się, choć jego grupa klasowa jest niewielka, licząca zaledwie kilkoro uczniów. Buntem i agresją reaguje na zmiany nawet na zmianę ustawienia ławek do wigilii klasowej. Siedzi sam, przy ścianie. Ogromne kłopoty ma z angielskim i przede wszystkim z czytaniem. Potrzebuje nauczania ciekawego, potrzebuje stałości, rutyny. Potrzebuje nietuzinkowych pomocy dydaktycznych, pomocy dydaktycznych na 5+. 
Jego ogromny potencjał i pamięć (zapamiętał prawie całą legendę o Bazyliszku) muszą pokonać podporządkowanie się bo indywidualnie pracuje super, ale grupa wymaga pewnych norm i zasad a nad tym jeszcze nie do końca panuje co skutkuje złym zachowaniem i niechęcią do nauki.

Szkoła do której chodzi daje prawie indywidualne podejście do każdego ucznia a to dzięki klasom do 10 uczniów. Taka mała klasa daje również możliwość uczenia interakcji społecznych początkowo w małej grupie, stwarza poczucie bezpieczeństwa i rodzinną atmosferę.
Dzieci z Zespołem Aspergera, szalenie mądre, mające obszerną wiedzę w określonych dziedzinach, utalentowane potrzebują dobrego startu, wiele cierpliwości i miłości.


własnoręcznie wykonany Bazyliszek z modeliny

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz