wtorek, 14 marca 2017

Kim jest Ryś ? Opowieść o chłopcu z Zespołem Aspergera

Wizyta u neurologa.
Młody bawi się nie zwracając uwagi na lekarza a ja odpowiadam na pytanie pani doktor.
Czym lubi się zajmować, czy ma jakieś pasje, zainteresowania ?? ...
Interesuje się ciałem ludzkim i pająkami.
Pani zaczyna zadawać mu pytania a on nie przestając się bawić zaczyna mówić o paciorkowcach, gronkowcach, przeciwciałach, a później o pająkach, o tym najgroźniejszym Antraxie, którego nazywa królem wszystkich pająków. Ani razu nie popatrzył na panią, nie przerwał swojej zabawy.

Wyjście do Biblioteki Lekarskiej.
Zwiedza szybko, przystaje tylko na chwilę w miejscach dla niego ciekawych. Pani oprowadzająca pewnie zastanawia się po co ciągnę dziecko w takie miejsce, nudzi się tylko. I zadaje pytanie co prawda dotyczące Kopernika, a w odpowiedzi pada nazwisko Galileusza. Pani patrzy już z zaciekawieniem na 8-letniego, niedużego, chudego chłopca, kręcącego głową w prawo i w lewo, biegającego i zwiedzającego muzeum z zawrotną szybkością a znającego już Galileusza, Gutenberga i innych. Po wyjściu Mamo będę lekarzem chorób zakaźnych i odkryję nowe szczepionki.




A jak wytłumaczyć to dzieciom - najlepiej przez książkę, przez historię rówieśnika.
Kim jest Ryś ? to opowieść właśnie o chłopcu z Zespołem Aspergera, trochę dziwacznym, innym, wyjątkowym. Chłopiec trafia do nowej klasy gdzie musi na nowo się odnaleźć. A co z tego wyniknie o tym w książce.

" - Nie jestem Ryś Mam na imię Ryszard, Rysiek.
Ryś, Rysiek, Ryszard - co za różnica? - pomyślałem. Tymczasem chłopak kontynuował:
- Ryś, łacińska nazwa Lynx, to drapieżny ssak lądowy z rodziny kotowatych. (...)"



"Rok szkolny dobiega końca, a my spotykamy się regularnie, by wspólnie pouczyć się przyrody, matematyki, a potem razem pobawić, pograć w szachy, pójść na spacer ..."

I choć jest inny zyskuje kolegów, bo jest wyjątkowy. Wystarczy tylko chcieć i czasem znaleźć wspólne zainteresowania.
 


Na końcu książki jest rozdział jak z nią pracować, szczególnie przydatny dla nauczycieli klas integracyjnych. Jest tam również zamieszczony scenariusz zajęć integracyjnych.

Pozycja godna polecenia.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz