niedziela, 8 października 2017

Karol Darwin Z pamiętnika chłopca okrętowego


Książka o Karolu Darwinie jest wyjątkowa. 

Jak co tydzień idąc na zajęcia dodatkowe wstąpiliśmy do naszej księgarni, a właściwie składu tanich książek. Młody długo wybierał, przebierał i gdy już stracił nadzieję na znalezienie czegoś odpowiedniego i do zaakceptowania przez mamę wpadła mu w ręce ta pozycja - duża, ciężka i niezwykła. Suma summarum nie kupił jej dla siebie a dla siostry, bo on zdecydował się na encyklopedię o epidemiach. Ale wiedziałam, że musimy ją mieć.

Młodej książka również się spodobała, choć tematyka jest dla niej poważna, skradł jej serce motyl z okładki. Już nawet była z nią w przedszkolu.

Bardzo podoba nam się ze względu na ułożenie, tematykę i ilustracje Leo Brown'a. To jedna z takich pozycji o jakich ja marzyłam w dzieciństwie, może za sprawą MacGyver'a. A o ziębach z Galapagos ja czytałam gdzieś dopiero na studiach.


Jeżeli pan Darwin kiedyś napisze tę swoją książkę, jestem pewien, że odniesie ona wielki sukces.

Dziennik Jamesa 10-letniego chłopca opowiada o fascynującej podróży na H.M.S. Beagle, która zaowocowała jednym z najbardziej przełomowych dzieł w nauce a mianowicie O powstaniu gatunków Karola Darwina. Opowiadanie ma charakter dziennika co wiąże się również z tytułem książki Z pamiętnika chłopca okrętowego.
Oprócz fascynującej opowieści, są również zawarte informacje o uczonym, jego odkryciach i nauce i badaczach XIX wieku. Jak wiodła trasa jego podróży i jak toczyło się życie na morzu, jak zbudowany był H.M.S. Beagle, jakie zbiory zebrał ten uczony i co się z nimi stało potem. 

Po powrocie do Anglii Darwin przekazał okazy uczonym z różnych dziedzin do zbadania. Niektóre przeleżały w ich gabinetach wiele lat. Znaczna część w końcu została sprzedana i przekazana do kolekcji muzealnych, na przykład w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.

Jeśli kiedyś odwiedzimy Londyn z pewnością również odwiedzimy muzeum by zobaczyć Darwinowskie okazy.
 
 




Książka wydana na 200 rocznicę urodzin badacza może stać się początkiem wspaniałej przygody, może nawet nie tylko czytelniczej. A Młodzi oprócz fascynującej lektury poznają biografię tak niesamowitej postaci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz